Frågor och svar

 

Vem får beställa ID06-kort?

Alla företag kan ansöka om ID06-kort. Det är det företag som betalar den anställdes lön och arbetsgivaravgifter som kan ansöka om ID06 kort. ​Detta innebär att det inte är tillåtet att beställa ID06-kort till personal som arbetar för företagets underentreprenörer. Skulle det upptäckas att man gjort detta blir företaget spärrat och avstängt från ID06 systemet.
 
ID06-kort kan bara beställas hos ackrediterade kortleverantörer.
 

Kan vi ha med vår logotyp på ID06-kortet?

Ja, det finns ett utrymme avsatt till företagets logotyp överst på ID06 kortet.
Ni bifogar logon digitalt vid registreringen av företaget så ser vi till att den hamnar på kortet.
 

Hur lång är leveranstiden av ID06-kort?

Beställningar som registreras via id06support@idemiaid06.se produceras normalt inom 3 arbetsdagar. ​När du beställer första gången tar det några extra dagar till dess att ditt ID06-konto har skapats. Beställningar gjorda på annat sätt tillverkas enligt överenskommelse. Leverans sker av IDEMIA-anlitad transportör eller budfirma med leveransvillkor: Fritt IDEMIAs lager. Risken för leveransen går över på kunden när produkten lämnats av IDEMIA till transportör. IDEMIA bär inte något ansvar för leveransförsening, oavsett om förseningen beror på försening hos transportör eller annat förhållande.

 

Hur lägger vi till eller tar bort beställare?

Den person hos er som har rätt behörighet, loggar in på beställningsportalen och lägger till  eller tar bort vilka personer som skall kunna beställa ID06-kort.
 

Hur ändrar vi vår adress?

På beställningsportalen kan behörig person redigera era företagsuppgifter

 

Hur spärras kort?

Logga in i beställningsportalen och spärra kortet. Du kan samtidigt beställa ett nytt. Det går endast att spärra kort som är beställda via IDEMIA. Om kort inte spärras räknas dessa som aktiva för företaget och då får företaget betala årsavgift även för dessa kort trots att dom inte används.
 

När ska kort spärras?

När en person slutar på företaget, kortet tappas bort eller går sönder. Det går endast att spärra kort som är beställda via IDEMIA
 

Varför slutar kortet att fungera?

ID06-kortet innehåller sk. RFID teknik. Detta innebär att det finns en antenn i kortet. OBS! Gör inte hål i kortet för då slutar det fungera och ingen garanti gäller.
 

Fel vid beställning?

Upptäcks något fel vid beställningen av ID06-kort kan beställningen makuleras fram tills dess att kortet har producerats. Därefter måste ett nytt kort beställas.
 

Hur ska mitt foto se ut?

Fotografiet som ska användas till ID06-kort ska vara av god kvalitet. För detta ska följande anvisningar följas:
 
  • Fotot lämnas i ett exemplar och ska vara välliknande.
  • Ansiktet ska vara avbildat rakt framifrån med hela ansiktet synligt.
  • Båda ögonen ska vara helt synliga och pupillerna ska synas tydligt. Blicken ska vara riktad mot kameran.
  • Fotografiet ska ha god skärpa. Skärpan ska ligga i pupillen. Reflexer får inte synas i glasögon.
  • Individen får inte ha mörka eller färgade glasögon.
  • Individen får inte ha någon huvudbonad eller liknande.
  • Ansiktet ska vara jämnt belyst och bakgrunden ska vara ljus och utan skuggor.
  • Hela huvudet ska vara synligt, inte bara ansiktet.
  • Både svartvita foton och färgfoton är godkända.

I beställningsportalen finns ett verktyg med vilket bilden kan beskäras. I korttillverkningen granskas bilden och justeras vid behov.

Hur kontrollerar jag om ett kort är giltigt?

Klicka på den här länken, kontrollera kort, och mata in kortnumret som finns på ID06-kortets högra sida.
 

Vad händer om företaget inte betalar den årliga avgiften till ID06 AB?

Om företaget inte betalar den årliga avgiften, kommer företagets samtliga ID06-kort att spärras.